2011. március 30., szerda

Kicsit több, maradhat...?!

"Olyan nyájasan kérdezik meg mindig, hogy nem tudok nemet mondani és sokkal többet vásárolok, mint szerettem volna. Máshol bezzeg nem kedvesek a vevőkkel. Mégis sokba kerül ez. Mit lehetne tenni?"

Nagyon jó, ha egy üzletben, áruházban kedvesek az eladók, pláne, ha fontosnak is érzik, hogy a vásárlók elégedetten távozzanak. Sajnos nem ez az általános. Inkább csak mennyiségre hajtanak, nem a minőségre, mert "kell a forgalom". Ez rossz hozzáállás. Attól, hogy nagy a forgalma egy üzletnek, nem feltétlenül nyereséges is. Még a mulitknál sem!

Épp ezért nem figyelnek oda, hogy mi is kell a vevőnek. Nem csak a kedvezmény, az akció kell! Attól még nem lesz visszajáró egy vevő, így saját magát rövidíti meg az üzlet. Ez viszont előny a vevőnek, és érdemes is élni vele.

Fontos, hogy ne az eladó irányítson, hanem MI!

Ha nem mi irányítunk, nem tudjuk mit is akarunk, akkor könnyen elcsábulhatunk a látszólag kedvező ajánlattól. Elég sokan vannak, akik csak egy kis felvágottért és kenyérért ugranak le a boltba, majd észre veszik az akciós ajánlatokat, és már el is vesztek, nagy szatyrokat cipelnek haza, mert ugye alkalmi vétel, meg a hülyének is megéri. És tényleg, így pár ezres helyett, több tízezret is otthagy az ember.

Az eladók jó része ki vannak képezve, megtanítottak nekik egy-egy remekül működő eladást ösztönző mondatot. Amikre, ha nem figyelünk oda, máris több pénzt hagyunk náluk, mint terveztük. A jó hír, hogy sok eladó, csak bemagolta ezeket a mondatokat és nem is tudja alkalmazni akkor, ha átveszi a vevő az irányítást. Mivel az esetek zömében nem is tudja átvenni a vevő, így az eladók csak azt látják, hogy működik a dolog és nincs is szüksége átgondolni különböző eseteket. Tehát a folyamat sokszor monoton és látszik is, hogy azért mondják, mert mondaniuk kell.

"Adhatom menüben?"

"Adhatok egy sorsjegyet?"

"20 dkg, kicsit több, maradhat?" (pedig csak 15 dkg-ra volt szükségünk)

És mi, mint vevő meg örülünk, hogy milyen jó, mennyit spóroltunk. Biztos? Hiszen csak egy szendvicset akartunk üdítővel, és rögtön egy terülj-terülj asztalkámat kaptunk, ami pont most akciós, de az eredeti szándékhoz képest jóval többe van.
Ha feladunk valamit a postán, rögtön jön az illúzió, hogy vissza is nyerhetjük a pénzünket, amit otthagytunk.
A hentes vagy csemege pultnál (sőt zöldségesnél) meg felmerül az a kérdés is, hogy az eladó süket? Vagy nem érti, amit mondunk? Persze megnyugtathatjuk magunkat, hogy úgyis elfogy, meg milyen ciki lenne mondani, hogy nem, mert mit fog szólni a pultos.
KIT ÉRDEKEL?! Ha valóban a vevőért van, akkor semmit. Eleve jól szolgáljon ki, legfeljebb egy kis beszélgetés után én kérem, hogy inkább többet adjon.

Miért működnek ezek mégis?

Mert nem merünk NEM-et mondani. Mintha mi tennék szívességet, mi lennénk lekötelezve az eladónak, a kiszolgálónak. Hát, ha nem tudjuk mit is akarunk, akkor nincs is min csodálkozni! Véleményem szerint, ez teljesen megfelel a szóbeli spam-nek. Elvégre kéretlenül ajánlják! Ha netán érdeklődne hogylétünk felől, valóban kíváncsi lenne, mit is akarok valójában, mire van szükségem, akkor megeshet, hogy igen ráébreszt arra, hogy elszámoltam magam, kell még más is. Ez ritka eset!

Elkerülhető, hogy többet csaljanak ki a zsebünkből, mint szeretnénk?
IGEN!
  1. Minden egyes alkalommal előre gondoljuk át mire van szükségünk! Valóban kell, vagy ráér, vagy csak azért vennénk meg, mert van másnak is?
  2. Mennyi pénzzel gazdálkodunk! 
  3. Mennyit akarunk maximum ráfordítani! 
  4. Írjunk listát a bevásárláshoz és következetesen tartsuk is magunkat hozzá! Ha otthon nem jutott eszünkbe az akciós csoki, chips, meg mogyoró, mert este filmet nézünk, vagy foci van, akkor az biztos most nem szükséges, akármilyen csábítón is hív a polcon. 
  5. Tudjunk NEM-et mondani! Ezt sajnos sokszor kell gyakorolni, hogy önbizalmunk erősödjön és ne érezzük magunkat kellemetlenül. Érdemes kis forgalom mellett, hogy ne legyen nagy közönség, vagy egy kis üzletbe bemenni, ahova amúgy sem szándékozunk sűrűn járni. 
  6. Bátran kérdezzünk vissza, vegyük át a kezdeményezést:
  • Adhatom menüben? - Tudja ezt egy ezressel olcsóbban adni akkor? - Neem? - Akkor nem kérem, köszönöm.
  • Adhatom menüben? - Tudna akkor egy kis ezt és ezt ajándékba adni? vagy - Ennyire éhesnek látszom, mert nem szeretnék a kardiológián kikötni?!
  • Adhatok sorsjegyet? - Köszönöm, nagyon kedves, most ingyen van? - Neem? - Akkor nem kérem.
  • Adhatok sorsjegyet? - A sors így is elég kegyes hozzám, köszönöm nem kérek. vagy  - Garantálja, hogy visszanyerem a pénzem?
  • Kicsivel több, maradhat? - Ajándékba adja, akkor igen, köszönöm! - Neem? - Akkor nem kérem.
  • Kicsivel több, maradhat? - Kicsivel kevesebb pénz van nálam, nem baj? vagy - Naná, ha a pultba teszi vissza!
Érdemes ezeket ugyanúgy, mint az eladók, megtanulni, felkészülni a kérdésre, és bátran alkalmazni, elvégre mi fizetünk, így mi döntünk, kivéve, ha átengedjük ezt az eladóknak. Ez esetben, ne panaszkodjunk, hogy mennyi pénzt hagytunk egy-egy üzletben!


3 megjegyzés:

Kovács Zoltán (2011. április 2. 15:44)

Sziasztok!
Kipróbáltam ma a Mc'Donaldsban és csodák-csodája a pultos kislány csak pislogott és nem tudott szólni. Erre vérszemet kaptam és elkezdtem visszakérdezni mindenfélét, nagyon azon volt, hogy lerázzon.
Köszönöm.
Zoli

Tóth Ildi (2011. április 2. 15:46)

Én meg a csemege üzletben próbáltam ki és a pultos fickó bocsánatot is kért, hogy elmérte.
Szuper!
Sziasztok
Ildi

Nagy Mariann (2011. április 4. 10:03)

Sziasztok!
Bárcsak még péntekem olvastam volna a nagy bevásárlás előtt, mert rendre kicsivel többet adtak és én meg ráhagytam. És igaz, ez pontosan 3200 forint plusz kiadást jelentett.
De már legközelebb felkészülten megyek.
Mariann

Megjegyzés küldése

Ha itt vagy, bizonyára Téged is érdekel, mások hogyan oldanak meg egy-egy mindennapi magánéleti, vagy munkahelyi problémát, hogyan boldogulnak a hétköznapokban.
Itt értelmesen értelmesen beszélgetünk egy-egy témáról, egymást tiszteletben tartva. Ha ezzel Te is tudsz azonosulni, akkor örülök, hogy itt vagy!

1) Kérlek, valós névvel szólj hozzá!
2) Légy kedves és tisztelettudó.