2011. június 17., péntek

MLM-bakik...

"...ugye mindenki volt már beteg? Nagyon rossz dolog, ráadásul rengeteg gyógyszert is kell szedni, és az nagyon sokba kerül. Pedig fiatalon nem is gondolná az ember, hogy pár év múlva a rengeteg szennyező anyag, a rossz levegő, a sok mérgező táplálék az milyen súlyos betegségekhez vezet és milyen kritikus lesz az állapota. Ráadásul Magyarország élen jár a szív- és érrendszeri megbetegedésekben, cukorbetegségben, rákban, stb. De ezt most el lehet kerülni, van egy szuper termék, ami megold minden bajt, igaz nem olcsó, de ha a gyógyszerekkel szemben nézzük, akkor tiszta olcsóság, ráadásul egészségünk megér ennyit. Blablabla..."

Régen voltam már ilyen unalmas és általánosságokat felsorakoztató csodaterméket bemutató előadáson. Ezt betanítják nekik, sablonos a képi bemutató hozzá, persze nem hiányozhat a statisztikai kimutatás a betegségekről, majd a terméket használó boldog emberek - akiknek modellek és nem egy tipikus család, vagy épp betegségen túlesett felhasználó, pedig az sokkal életszerűbb lenne, és hiteles - és a végén a hitelesítő dokumentumok.

Nem is lenne ezzel semmi baj, de túl sok az információ, és olyan tömény, annyira tudományosra akarják venni, hogy épp itt veszti el hitelességét, itt mutatja meg, hogy igenis nagyon kiélezett a verseny az MLM-piacon, és ekkor veszi észre, aki észnél van, hogy manipulatív az egész.

Mik a legjellemzőbb bakik, amiből megtudhatjuk, hogy csak az üzlet számít, vagy valóban segíteni akarnak egy-egy problémán?


SZABÁLY: a kevesebb, több!

Ez tökéletesen igaz az MLM üzletre, de még mindig nem érti sok 'idióta' a csíziót, csak nyomul és tukmál. És bizonyára büszkén is mondja, hogy megy az üzlete. De milyen áron?! Ismerek olyat, aki nem tukmál, és nem is akar minden információt átadni egyszerre, és nem akarja rögtön az ismerőseimet megismerni, hogy biztos nekik is segít ez a csodaszer, és nagyon is megy az üzlete, szinte magától.

Mert okosan, ügyesen csinálja, mert tudja, hogy ez az ő vállalkozása és nem hirtelen akar meggazdagodni, hanem valóban elkötelezett, meggyőződéssel végzi a munkáját, valóban problémát akar megoldani. DE nem minden problémát, mert ő már tudja, hogy mire is jó valójában!

Természetesen sok ember elsőre bedől, de miért is ne tenné, hiszen nincs igazi szűrője. Ha nem tudjuk mit is akarunk, csak valamilyen problémából gyorsan akarunk szabadulni, vagy ez tűnik az utolsó mentsvárnak akkor eleve nem is fog működni a szűrőnk.

Egy-egy ilyen előadás nekem úgy tűnik, mintha egyvalaki írná az összes MLM-üzletnek a szöveget, csak a dia más a bemutatókon. Ráadásul, mint egy kisiskolás, úgy mondják fel a leckét, és csak egyet szajkóznak, mint a pereces. Erőszakosan alkalmazzák az értékesítési folyamatból kiragadva a gyors lezárást, nem is kíváncsiak ránk, csak mondják és mondják és mondják, és folyton kérdeznek "ugye megéri", "ugye rá tud fordítani ennyit", "ugye fontos az egészsége", "ugye kipróbálja" stb., mert kell nekik az IGEN válasz. De ha tudná és értene is a kommunikációhoz, akkor nem így végezné a munkáját.

Ez a kétségbeesést sugallja, ez tukmálás, ez nyomulás, csak saját magára gondol az ilyen üzletkötő, nem pedig az üzletfélre. De miért is csodálkoznánk, hogy aztán később, a sok így palira vett személy nem fog rendszeresen venni a termékből, nemhogy belevágna az üzletbe. Vannak, akik lelkesen fogyasztják a termékeket, mert valóban gyógyulást hoz nekik, de ahogy meggyógyultak, a fogyasztás is alábbhagy. Ezen nincs semmi csodálkozni való, hiszen ilyen az emberi természet.

Az egyik legnagyobb ámítás, hogyha azt mondják, hogy az adott terméknek nincs konkurenciája. Már miért ne lenne? Ott van a többi csodaszeres MLM-es, ott van a gyógyszer, ott van egyéb más, amire el tudja költeni az illető a pénzét!

Sokkal több időt és energiát fektetnek az MLM-esek abba, hogy a nagy versenyben újabb és újabb ügyfeleket szerezzenek. Egy-egy előadáson elhangzik, hogy már mennyi tag, vagy háztartás használja az adott terméket. Meglepő módon, a már 15 éve itt lévő cégek is csak 250-300 ezer tagot szoktak említeni. Ez nem sok, belegondolva, hogy milyen csodaszerekről van szó. :)

De ha rákeresünk google.hu-n látható, hogy legalább 10 MLM cég könnyen megtalálható hazánkban. Akkor felszorozva a fenti taglétszámmal, máris megkapjuk az aktív keresők számát. Tehát, aki bevásárolhatna egy-egy ilyen termékből, az már feltételezhető, hogy tag valahol, és próbálta is már. Így már csak egymástól lehetne elhódítani új embereket. Ezért kérdezem én: akkor miért nem a meglévő tagokra fordítanak több időt, hogy rendszeresen vásároljanak és egyre több mindent a hálózaton belül?

Sajnos a gyors reakció az szokott lenni, hogy inkább a másik hiányosságát kezdik el felemlegetni, és bizonygatni, hogy a legjobban fizető hálózat egy másik lesz. Vajon mennyire lesz az hiteles, aki egyszer az egyik termékre esküszik, aztán egy-két év múlva a másikra fog, mert az valószínűleg jobban fizet, vagy még új a piacon és ezért lesz nagyobb érdeklődés iránta?

Ilyen módszerekkel számolni kell, hogy a piac beszűkül, ahelyett, hogy a meglévőt aknázná ki teljes mértékben. Ezek után adódik a nagy lehetőség, hogy külföldre kell menni a kapcsolatokat építeni. Ez nagyon jó ötlet, de attól még nem fog jól jövedelmező üzlet lenni, pláne, ha nem is ismerjük az adott piac jellegzetességét, mozgatórugóit, és hogy mit is adjunk át - és nem a betanított dolgokra gondolok, amiket a központ a kezünkbe nyom - az üzleti partnernek, hogy tartjuk a kapcsolatot rendszeresen, stb.

Ha folyton csak azt mondjuk, amit 'kell', mert ez a központi anyag, akkor semmiben sem fogunk különbözni egy kiskereskedelmi lánc szürke boltjától, csak az 'akció', 'csodaszer' nagy hangon való hirdetésével.

Ha minden ennyire szuper lenne, akkor miért vannak mégis gyógyszergyárak, elvégre, akkor mindenki pikk-pakk meggyógyulhatna. Sajnos a gyógyszerek iránti bizalom még elég nagy. Ezért van szükség más irányú kommunikációra.

Ha csak egy MLM-termék lenne a legjobb, akkor a többinek nem lenne létjogosultsága. Ráadásul mindegyik szuper terméknek hirdeti magát tehát, ha mindegyikből eszünk, akkor minden bajból ki lehet gyógyulni sőt az öregedés sem lesz soha többé gond.

Nem tűnt még fel senkinek, hogy teljesen egészében általánosságban beszélnek, még a híres sztorik is azok? Ha már egy cég legalább 10 éve jelen van egy országban, akkor simán tudni kell neki helyi gyógyulásokat prezentálni képpel, kórtörténettel, és ha ennyire büszke magára a volt beteg, akkor biztos adja az arcát is. Így csak legendának, mondának tűnik minden.

Már az szörnyű, hogy egy-egy előadáson nem az igazolt, valós eredményeket propagálják, hanem arról szólnak, hogy Magyarország szinte minden halálos, vagy súlyos betegségben vezető. Akkor, ha egy kicsit is utánaszámolunk, kiderülhet, hogy már alig kellene magyar lakosnak lenni kicsiny hazánkban. De olvassunk kicsit többet és kiderül, hogy más ország még rosszabb helyzetben van. Tehát az MLM-előadó sem különbözik a gyógyszergyártótól, aki el akarja hitetni, hogy itt nagy a gáz és mindenki haldoklik, de neki épp van rá gyógymódja, vagy gyógyszere.

Nem értem, miért félnek az MLM-üzletben lévők bevallani, hogy nem jó mindenre a termékük? Eddig még nem voltam olyan bemutatón, hogy ne hangzott volna el, hogy az adott dolog a fejünktől a talpunkig mindenre jó. Ez oltári nagy baromság!

Vannak termékek, amik egy-egy problémára nagyon-nagyon jók, de másra már kevésbé, vagy egyáltalán nem! Nézzük csak a bor, a csokoládé is nagyon jó dolog, sok hasznos alkotóelemük van, de csak akkor az igazi, ha mértékkel fogyasztjuk, sőt nem csak ezt esszük-isszuk egész évben minden nap. :)

Ami túlzás még szerintem, hogy csak sikersztorival rukkolnak elő. Statisztikailag és a természet törvényeiből fakadóan ilyen nincs 100%-ban. Ahol siker van, ott volt kudarc, hiba is elég! Ezzel pedig tisztában kell lenni, különben csak hiú reményeket kelthetünk bárkiben is.

A legfontosabb, véleményem szerint, a személlyel való foglalkozás, a tényleges együttműködés. El sem hiszik, mennyire fárasztó és idegesítő tud lenni, ha folyton csak egyet hall az ember, hogy milyen szerencsétlen, és szinte már a sírban is van, de ébredjen fel, mert itt a nagy lehetőség.

Ha nem kérdeznek rólam, hogy érzem magam valójában, mi is a valós problémám - mert lehet nem azért van ott az illető, mert piros a nyaka és azt akarja kezelni, és nem akar mindenféle terméket tonnaszám enni, csakhogy legyen terméktapasztalata és ezzel igazolja, hogy őt komolyan érdekli egy üzlet -, ha azt látom, hogy szinte kész választ húz elő a memóriájából, mert betanult egy sablont, ami arra irányul, hogy igent mondjak az üzletre, akkor egyértelműen csak önmagáról szól az egész, mert neki kell a teljesítmény, kell az üzlet és manipulálni akar ennek érdekében.

Gondoljunk csak bele, ha valaki nem orvos, de kapásból válaszol, hogy mit kell adott esetben tenni, az különös. Egy szakértő, mielőtt válasz, lefelé néz, vagy maga elé mered egy kicsit, és kis szünet, töprengés után fog válaszolni, mert átrágja, hogy valóban, milyen lehetőségek is vannak. Ráadásul nem akar mindenről beszélni, csak kérdez és engem hallgat, hogy valóban teljesen fel tudja térképezni mi is a valós helyzet.

Félreértés ne essék, jó az MLM, ha okosan, értelmesen, jól csinálja valaki! Ezért érdemesebb lenne szűrni, ki is foglalkozhasson ezzel az üzlettel.

Jó szórakozást a hasonló előadásokhoz! 
Útravalónak: amint lehet vedd át a kérdezést, és ezzel az irányítást is, így biztos lehetsz, hogy számodra megfelelő információkat kapsz, amiből el fogod tudni dönteni, hogy jó-e az adott üzlet, termék, ajánlat vagy sem. Bármivel kapcsolatban is megfogalmazódik egy kérdés - akár milyen blődségnek is tűnik akkor - azzal feltétlenül foglalkozni kell, és nem szabad megelégedni a sablonos, nagyon meggyőző válaszokkal!

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Ha itt vagy, bizonyára Téged is érdekel, mások hogyan oldanak meg egy-egy mindennapi magánéleti, vagy munkahelyi problémát, hogyan boldogulnak a hétköznapokban.
Itt értelmesen értelmesen beszélgetünk egy-egy témáról, egymást tiszteletben tartva. Ha ezzel Te is tudsz azonosulni, akkor örülök, hogy itt vagy!

1) Kérlek, valós névvel szólj hozzá!
2) Légy kedves és tisztelettudó.